bye bye reisgenoten

20 juli 2012 - Mo i Rana, Noorwegen

vanochtend uiteraard weer vroeg opgestaan. Rond 8.30 uur vertrekken we naar vliegveld Vaernes. Pieter gaat nog met ons mee tot Bodo, vandaaruit gaat hij liftend verder. Hij moet volgende week woensdag weer in Nederland zijn. De andere 5 vliegen naar huis terug. Jammer dat ze weggaan en een apart idee dat we weer een nieuwe groep erbij krijgen voor het laatste deel van de reis. We geven elkaar een groepshug en wensen ze een goede vlucht terug toe. Het vliegveld Vaernes is klein. De reisgenoten vliegen eerst op Kopenhagen en vandaaruit terug naar A'dam. Marleen, Pieter, ik en Willem lopen terug naar de bus. Heerlijk wat een ruimte ! we hebben gewoon een bank per persoon! We rijden richting Narvik de E6. Morgen moeten we 700 km verderop in Bodo zijn om de 2e groep op te halen van het vliegveld daar.

Pieter en Willem oefenen het Engels in de bus en hebben dikke lol. We verzinnen onderweg grappige dingen voor de 2e groep; bijv dat we uit de hand eten, in ijswater zwemmen etc. We hebben nu al 3000 km gereden! Geen bergen/ fjorden meer maar veel water zien we. In Heimsjoen eten we even een broodje. Daarna komen we bij de poort naar het noorden! Geweldig wat een apart gevoel dat we zo noordelijk zijn. Ik maak foto's van Marleen en zij weer van mij. De noordkaaproute is druk met auto's.Marleen rijdt een stuk, ik durf het niet aan omdat ik nooit met aanhanger rijd. Ik zie weer sneeuw op de bergen liggen. vanaf het vliegveld komen we geen benzinepomp meer tegen ongeloofelijk wat uitgestrekt is het hier.

In mosjoen doen we even wat boodschappen. Ik haal een soort van aardappelpannenkoekjes. Ik zie hier nu ook speltbrood, polarbrood en veel muesli soorten. Heerlijk al dat gezonde eten!

tegen 18.00 uur zijn we bij de Poolgrens!! Het polarcirkelcentrum is hier gevestigd. We maken hier weer foto's. Nog 166 km te gaan tot Bodo! Marleen en ik gaan hamburgers koken met rosti en sla, heerlijk!! Het is koud, ik ben blij dat ik mijn thermobroek weer aan heb. Ik koop kaartjes om te versturen, grappig er is hiervoor zelfs een grote brievenbus. Ik schrijf de kaartjes gelijk en doe ze op de bus daar.

omdat we denken dat er na de poolgrens geen bomen meer komen rijden we een stukje terug voor hout voor het vuur 's avonds. Als we alle hout in de kar hebben rijden we weer verder en zien we dat de boomgrens helemaal niet ophoudt. Ook boven de poolgrens nog gewoon loofbomen. Het is nu nog 1000 km tot de noordkaap. Als het 23.00 uur is zijn we nog 40 km van Bodo verwijderd. Vandaag is er ruim 11 uren gereden!!

we komen onderweg de Saltstraumen tegen; ik kijk in mijn Noorwegen gidsje. Bij de Saltstraumen wordt bijna 400 miljoen m3 water tegen een snelheid van 35 km/h door de 150m brede zee-engte geperst. Het is jammer dat het regent als we over de saltstraumen brug rijden, toch zie ik de draaikolken goed. Echter regent het te hard voor een foto.

Na de Saltstraumen zien we 3 elanden op de weg; ik maak even snel een foto maar voordat we het weten zijn ze alweer weg! Willem en Pieter denken nog dat ze nep zijn haha. We hebben in totaal nu al 3700 km gereden. In het dorpje Godoy gaan we slapen.

wat een indrukwekkende dag zeg!!